Teo Dumski: Podstawy warsztatu aktorskiego

Zapraszamy na cykl wideo-warsztatów mistrzowskich autorstwa Teo Dumskiego.

Wspólnie nagraliśmy 6 krótkich filmów dedykowanych młodym twórcom teatralnym, którzy chcą nauczyć się warsztatu aktorskiego lub udoskonalić go, poznając podstawy nowoczesnej i mało znanej w Polsce techniki aktorskiej – techniki Michała Czechowa.

A w praktyce?
Nieważne, czy masz 15 czy 55 lat. Jeśli chcesz się rozwijać i dostać narzędzia, by w zaciszu swojego pokoju popracować nad własnym warsztatem aktorskim – ten kurs jest dla Ciebie.

Jak ich użyć?
Nic prostszego? Masz kilkanaście wolnych minut i pokój do dyspozycji? Odpalasz filmik na telefonie i wykonujesz ćwiczenia nagrane przez Teo! Możesz je zatrzymywać w dowolnym momencie, powtarzać i iść dalej, kiedy będziesz czuł się gotowy/-a.

Do tych ćwiczeń nie potrzeba grupy ani partnera, nie potrzeba też sali teatralnej ani specjalnego sprzętu. Wystarczą Twoje chęci!

Dlaczego nagraliśmy te filmiki?
Aktorstwo to taka podstępna umiejętność, że pozornie najłatwiej uzyskać pożądany efekt, biorąc duży rozpęd i rzucając się w otchłań sceny. Bo kiedy zaczynamy zastanawiać się „jak to się właściwie robi” i za dużo kombinować, często tracimy najważniejsze: spontaniczność i wiarygodność. Tutaj przychodzą z (pewnymi) odpowiedziami metody aktorskie. I tak, jak techniki Stanisławskiego są bardzo popularne, tak o Czechowie słyszy się mało i zazwyczaj błędnie. A ten, nie tylko ogromnie rozwinął tradycyjne podejście, ale w pewnym stopniu wywrócił je do góry nogami. I jeszcze trochę się go boimy, bo jest abstrakcyjny, trochę duchowy, korzysta z odjechanych pojęć a ćwiczenia nie zawsze dają natychmiastowe efekty. Ale kiedy już dają, są one dużo trwalsze, bardziej przewidywalne, elastyczne i twórcze. Wyglądają bardziej jak narzędzia niż patenty.

Teo Dumski

Twórca Cloud Theater, wrocławski aktor, reżyser, pedagog. Jest autorem kilku uznanych eksperymentów formalnych, szczególnie na polu tworzenia nowych technologii w teatrze i ich kreatywnego wykorzystania. W swojej twórczości broni sensu istnienia artysty w dzisiejszym technologicznym świecie, czym otwiera wątki transhumanistyczne. Jest twórcą idei “Tech is a Being” („Technologia jest Istotą”). Udany mariaż technologii z teatrem przyniósł mu nagrodę WARTO 2018, przyznawaną przez Gazetę Wyborczą, natomiast za spektakl “Technologia jest Istotą” w 2017 roku został nominowany do Wrocławskiej Nagrody Teatralnej.
W 2007 roku ukończył Wydział Aktorski PWST Wrocław. Potem przez wiele lat eksperymentował pod skrzydłami wrocławskiego Teatru Ad Spectatores.
Oprócz działalności artystycznej zajmuje się badaniem i nauczaniem technik aktorskich Michaiła Czechowa w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu i we Wrocławskiej Szkole Śpiewu. Prowadził liczne warsztaty, m.in. w ramach Europe Live Game 2011, Akademii Teatru Alternatywnego 2013, Łódzkich Spotkań Teatralnych 2016 czy Festiwalu Improwizacji DOLi 2019, autorskie Warsztaty Aktorstwa Filmowego w CeTA metodą Czechowa.
Ponadto prowadził coroczne warsztaty Metody Czechowa dla studentów PWST Kraków (2013-15), dla młodzieżowych teatrów Fundamentum i Face2Face.
Aktualnie prowadzi zajęcia ze Scen Współczesnych i Metody Czechowa w AST Wrocław.

ODCINEK 1. TRENING UWAGI

W tym odcinku nauczysz się, jak można trenować swoją uwagę tak, żeby mieć ją coraz bardziej pod kontrolą. To nie tylko umiejętność skupiania się i koncentracji, ale absolutna podstawa wszelkiej działalności aktorskiej.

Uwaga to podstawa – czy możemy ją trenować jak mięśnie i doskonalić jak języki obce?

ODCINEK 2. WYWOŁYWANIE EMOCJI

To oczywiście umiejętność najważniejsza u aktora: wywołać w sobie prawdziwe, naturalne, niewymuszone emocje. Z tego odcinka dowiesz się, jak, korzystając z technik Czechowa, możesz je wytwarzać oraz wypracować wrażliwość na nie i jak stworzyć z tego narzędzie wielokrotnego użytku.

Jak można wywołać w sobie prawdziwe emocje, aby nie zdawać się na łut szczęścia?

ODCINEK 3. POGŁĘBIANIE I WYRAŻANIE EMOCJI

Emocji nie wystarczy tylko wywołać, trzeba je także wiarygodnie wyrazić, aby mogły porwać widza. Z tego odcinka dowiesz się, jak trenować wrażliwość na wewnętrzne impulsy i jak się im poddawać, jak je pogłębiać i ekspresyjnie wyrażać.

Jak poddać się wytworzonym emocjom, by je wiarygodnie wyrazić bez udawania?

ODCINEK 4. RUCH FIZYCZNY I NIEFIZYCZNY

Duża ekspresja nie zawsze będzie najlepszym środkiem w aktorstwie, ale konieczna jest do uzyskania bardziej subtelnych efektów. Nauczysz się, jak możesz skalować ekspresję w zależności od potrzeb.

Łatwiej kijek pocienić, niż go pogrubasić – czyli duża ekspresja to nie wszystko.

ODCINEK 5. SZCZYPTA WIEDZY W TEMACIE

Odcinek pozwoli Ci zrozumieć, jak prezentowane techniki różnią się od bardziej tradycyjnego i popularnego w Europie podejścia Stanisławskiego. Być może poznasz także odpowiedzi na nurtujące Cię pytania dotyczące ogólnej wiedzy o umiejętnościach aktorskich.

FAQ dla zainteresowanych – jakie są inne techniki, co w tym nowego i co może działać najlepiej?

ODCINEK 6. UŻYCIE TECHNIKI W ZADANIACH AKTORSKICH

W tym odcinku pokażę Ci na swoim przykładzie, jak może wyglądać użycie wcześniej omawianych narzędzi w kilku konkretnych, prostych zadaniach aktorskich. To przykłady nie na efekt, ale na to, jak przejść drogę od zadania do jego wykonania.

Praktyczne zastosowanie prezentowanych technik w wykonaniu kilku prostych zadań aktorskich.

Organizatorem projektu jest
Fundacja Teatr Realistyczny.


X