Paweł Urbanowicz – wstęp do metody Ciała Prawdziwego

Zapraszamy na cykl wideo-warsztatów mistrzowskich autorstwa Pawła Urbanowicza.

Wstęp do metody Ciała Prawdziwego to cykl krótkich filmów ukazujących, w jaki sposób aktor może myśleć o swoim ciele podczas pracy twórczej. Aktorzy teatru tańca czerpią z praktyk stosowanych zarówno w teatrze dramatycznym jak i w tańcu współczesnym. W 6 krótkich odcinkach pokażemy Wam, w jakim punkcie te dziedziny sztuki mogą się ze sobą stykać i czerpać z siebie nawzajem. Wynikiem takiego połączenia jest aktorstwo w pełni wykorzystujące potencjał ciała i umysłu aktora.

A w praktyce?
Nieważne, czy masz 15 czy 55 lat. Jeśli chcesz się rozwijać i dostać narzędzia, by w zaciszu swojego pokoju popracować nad ciałem – te video-warsztaty są dla Ciebie.

Jak ich użyć?

Nic prostszego! Masz kilkanaście wolnych minut i pokój do dyspozycji?
Krok 1: Wchodzisz na Youtube na kanał Teatru Realistycznego lub zjeżdzasz niżej na tej stronce.
Krok 2: Odpalasz filmik na jakimkolwiek urządzeniu i podążasz za instrukcjami!
Krok 3: Odcinki możesz zatrzymywać w dowolnym momencie, powtarzać ćwiczenia i iść dalej, kiedy będziesz czuć się gotowy/-a.

Uwaga! Do tych ćwiczeń nie potrzeba grupy ani partnera, nie potrzeba też sali teatralnej ani specjalnego sprzętu. Wystarczy chwila czas i Twoje chęci!

Dlaczego nagraliśmy ten kurs?

Większość problemów, z jakimi zmagają się początkujący aktorzy, wynika z niezrozumienia w jaki sposób nasze ciało funkcjonuje na co dzień. Jako aktorzy-tancerze uczymy się, jak ważne jest wsłuchiwanie się w samych siebie – w pojawiające się w nas potrzeby, lęki, chęci, czasem wręcz żądania. Gdy szanujemy swoje ciało, rozumiemy i dopuszczamy je do głosu w naszej pracy twórczej, nagle drzwi do świata uczuć i emocji same otwierają się przed nami na oścież. Poprzez te filmiki chcemy podzielić się z Wami naszą wiedzą, abyście sami mogli doświadczyć, co to znaczy „Ciało Prawdziwe”.

Paweł Urbanowicz

Jestem aktorem-tancerzem, absolwentem PWST w Krakowie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, współzałożycielem Vagabond Physical Collective oraz Living Space Theatre. Jako freelancer współtworzę spektakle niezależnych twórców (m.in. Macieja Gorczyńskiego, Jakuba Lewandowskiego, Macieja Kuźmińskiego, Paula Bargetto, Wojciecha Mochnieja).
Od 16 roku życia szkolę się w prowadzeniu warsztatów teatralnych i ruchowych. Prowadziłem m.in. zajęcia aktorskie dla dzieci i młodzieży w ramach cyklicznych akcji street-workingowych w rodzimych Suwałkach, a w latach późniejszych podczas takich festiwali jak: Suwalskie Teatr-Akcje, Międzynarodowe Spotkania z Monodramem “O Złotą Podkowę Pegaza”, Festiwal Ognia w Ostródzie, Slot Fest w Krakowie, Wtoopa – Ogólnopolskie Spotkania Teatralne, Guangdong Dance Festival (Chiny). Aspirując do pracy jako pedagog, odbyłem podczas studiów na Wydziale Teatru Tańca szereg asystentur – w tym trzykrotną u prof. Jana Peszka, u prof. Jerzego Święcha, dr Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej oraz Edana Gorlickiego (Izrael). Wyreżyserowany przeze mnie spektakl “Lorem Ipsum” naszej grupy Vagabond Physical Collective zdobył uznanie m.in. komisji Polskiej Platformy Tańca 2019, konkursu na najlepszy spektakl teatru niezależnego “The Best OFF 2019”, czy programów „Scena dla Tańca 2019” Instytutu Muzyki i Tańca oraz “Teatr Polska 2019” Instytutu Teatralnego.
Pod wpływem zebranych doświadczeń wypracowałem autorską metodę warsztatu i treningu aktorskiego pn. “Ciało Prawdziwe”.
Nagrania zrealizowane dzięki uprzejmości „Kontakt. Przestrzeń Ruchu, Tańca i Muzyki”

ODCINEK 1. Swoboda sceniczna

W tym odcinku dowiemy się, czym jest poczucie presji scenicznej i w jaki sposób możemy sobie z nim radzić. Przyjęcie do wiadomości, że nasze ciało działa czasem wbrew naszej woli, jest absolutną podstawą metody „Ciała Prawdziwego”.

Źródła wiedzy i inspiracji:
K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą” tom I, II (
http://www.ast.krakow.pl/wydawnictwa-ast)
K. Stanisławski „Etyka” (
http://prospero.e-teatr.pl/teoria/943…)
W odcinku użyto fragmentów spektakli: Karaoke – chor. Tomasz Ciesielski Manhattan – chor. Dominika Wiak, Daniela Komędera-Miśkiewicz, prod. Teatr ROZBARK Let it Be. PoBYT Zorganizowany – chor. Agnieszka Bednarz-Tyran, prod. Teatr ROZBARK Melancholia – chor. Jakub Lewandowski, prod. Krakowskie Centrum Choreograficzne Lorem Ipsum – reż. Paweł Urbanowicz, Vagabond Physical Collective

ODCINEK 2. Higiena pracy

W tym odcinku pokażemy, w jaki sposób przygotowujemy się do treningu, warsztatu lub próby spektaklu teatru tańca. Jeśli chcemy w maksymalny sposób wykorzystywać możliwości naszego ciała na scenie, musimy nauczyć się, jak o nie dbać na co dzień.

Muzyka: Middle Mountain – Deep Sea (c) copyright 2019 Licensed under a Creative Commons Attribution (3.0) license.

Rozgrzewka mentalna

Rozgrzewka mentalna ma na celu oczyszczenie naszej uwagi z wszelkich codziennych spraw oraz przekierowanie jej na to, co wydarza się tu i teraz. W filmiku tym zaprezentujemy Wam jedną z form rozgrzewki mentalnej – rozgrzewkę zmysłową. Film ten jest częścią drugiego odcinka w ramach autorskiego kursu Pawła Urbanowicza „Wstęp do metody Ciała Prawdziwego”.

Rozgrzewka mięśni głębokich

Rozgrzewka biomechaniczna ma na celu przygotowanie naszych mięśni do fizycznej pracy. W filmiku tym zaprezentujemy Wam jedną z form rozgrzewki biomechanicznej – rozgrzewkę mięśni głębokich kręgosłupa. Film ten jest częścią drugiego odcinka w ramach autorskiego kursu Pawła Urbanowicza „Wstęp do metody Ciała Prawdziwego”.

Rozgrzewka wydolnościowa

Rozgrzewka biomechaniczna ma na celu przygotowanie naszych mięśni do fizycznej pracy. W filmiku tym zaprezentujemy Wam jedną z form rozgrzewki biomechanicznej – rozgrzewkę wydolnościową. Film ten jest częścią drugiego odcinka w ramach autorskiego kursu Pawła Urbanowicza „Wstęp do metody Ciała Prawdziwego”.

Rozciąganie

Rozciąganie jest jedną z form regeneracji naszego ciała po zakończonym treningu. Film ten jest częścią drugiego odcinka w ramach autorskiego kursu Pawła Urbanowicza „Wstęp do metody Ciała Prawdziwego”.

ODCINEK 3. Biomechanika

W tym odcinku doświadczymy tego, że nasze ciało wie o wiele więcej niż nasza świadomość oraz jak korzystać z mięśni i zmysłu równowagi, aby się poruszać. Jeśli chcemy w pełni skorzystać z potencjału naszego ciała (zamiast mu przeszkadzać), dobrze jest zrozumieć, w jaki sposób się ono samo-organizuje w ruchu. Jest to trzeci odcinek w ramach autorskiego kursu Pawła Urbanowicza.

Cykl składa się z 6 krótkich filmów ukazujących, w jaki sposób aktor może myśleć o swoim ciele podczas pracy twórczej.
Źródła wiedzy i inspiracji:
Fighting Monkey (https://fightingmonkey.net/)
Akademia w Gruncie Ruchu (
https://akademiawgr.pl/)
Kontakt. Przestrzeń Ruchu, Tańca i Muzyki (
https://kontaktprzestrzen.pl/)
Dynamic Phrasing (
https://maciejkuzminski.com/edukacja/)
Polska Technika Tańca Współczesnego (
https://miasto-ogrodow.eu/strona/prze…)

W odcinku użyto fragmentów spektakli:
Woyzeck – reż. Maciej Gorczyński, prod. Teatr Mały w Tychach
Listy do Mileny – reż. Maciej Gorczyński, prod. Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”
Plateau – reż. Maciej Kuźmiński | Paul Bargetto, prod. Teatr ROZBARK
Różnica – chor. i wyk. Maciej Kuźmiński, prod. Centrum Kultury w Lublinie, Miejski Dom Kultury w Zduńskiej Woli
Melancholia – chor. Jakub Lewandowski, prod. Krakowskie Centrum Choreograficzne
Rozkosz – chor. Jakub Lewandowski, prod. Teatr ROZBARK
Lorem Ipsum – reż. Paweł Urbanowicz, Vagabond Physical Collective

 

Podziękowania dla:
Kontakt. Przestrzeń Ruchu, Tańca i Muzyki (
https://kontaktprzestrzen.pl/)
Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK (
https://teatrrozbark.pl/)

Muzyka:
Scott Dugdale – Cyrus (c) copyright 2019 Licensed under a Creative Commons Attribution (3.0) license.
Swell – the nerve (c) copyright 2019 Licensed under a Creative Commons Attribution (3.0) license.
Septahelix – Triptych of Snippets (c) copyright 2019 Licensed under a Creative Commons Attribution (3.0) license.
Middle Mountain – Deep Space (c) copyright 2019 Licensed under a Creative Commons Attribution (3.0) license.
Global Genius – Role Reversal (c) copyright 2019 Licensed under a Creative Commons Attribution (3.0) license.

 

 

Organizatorem projektu jest
Fundacja Teatr Realistyczny.


X