Patrycja Obara: praca z głosem

Zapraszamy na cykl wideo-warsztatów mistrzowskich autorstwa Patrycji Obary.

Wspólnie nagraliśmy 6 krótkich filmów dedykowanych młodym twórcom teatralnym, którzy chcą popracować nad swoim głosem w sześciu najważniejszych obszarach: ciało, oddech, aparat mowy, dykcja, prozodia, higiena głosu.

A w praktyce?
Nieważne, czy masz 15 czy 55 lat. Jeśli chcesz się rozwijać i dostać narzędzia, by w zaciszu swojego pokoju popracować nad własnym głosem – te warsztaty w formie filmów są dla Ciebie.

Jak ich użyć?
Nic prostszego? Masz kilkanaście wolnych minut i pokój do dyspozycji? Odpalasz filmik na telefonie i wykonujesz ćwiczenia nagrane przez Patrycję! Możesz je zatrzymywać w dowolnym momencie, powtarzać i iść dalej, kiedy będziesz czuł się gotowy/-a.

Do tych ćwiczeń nie potrzeba grupy ani partnera, nie potrzeba też sali teatralnej ani specjalnego sprzętu. Wystarczą Twoje chęci!

Dlaczego nagraliśmy te filmiki?
Głos jest współcześnie jednym z obszarów pracy z aktorem (i pracy aktora), któremu poświęca się niewystarczająco dużo uwagi. O ile stosunkowo dużo pracuje się na przykład nad ciałem, spontanicznością, energią, o tyle w kwestii głosu ulegamy przekonaniu, iż jest to coś, co się po prostu ma. Coś naturalnego, jak ręka czy noga, co nie wymaga specjalnej instrukcji obsługi, ewentualnie kilka szybkich patentów na impostację i można iść na scenę. Nic bardziej mylnego.

Patrycja Obara

Od 2016 roku współtworzy Cloud Theater. Twórczyni spektaklu “Syrena – monomusical” (premiera 8.12.2019 r.). Autorka tekstów, współautorka muzyki i liderka SHE-la, multiartystycznego projektu z pogranicza muzyki i teatru. Projekt zadebiutował w 2018 roku concept albumem STORIES: #retrospect/#andersenretold. Za ciekawą, multimedialną formę scenicznej prezentacji muzyki została nominowana do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej 2019. Autorka opowiadań w projekcie Cloud Writing. W zakresie używania i fizjologii głosu oraz dydaktyki wokalnej rozwijała się pod skrzydłami wspaniałych pedagogów: Marzenny Wojak, Macieja Burdynowskiego i Sławomira Chomiaka. Na kanwie idei, że każdy nadaje się do śpiewania, założyła Wrocławską Szkołę Śpiewu. Prowadzi w niej zajęcia z zakresu emisji głosu, zarządzania stresem i pisania tekstów piosenek. We wrześniu 2020 roku ukaże się podręcznik pisania tekstów piosenek jej autorstwa. Dydaktyką zajmuje się nieprzerwanie od 2001 roku. W latach 2007-2016 wykładała w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr. Prowadziła też zajęcia na Uniwersytecie SWPS i Politechnice Wrocławskiej. Od 2018 roku szkoli adeptów sztuki radiowej w ramach współpracy z Akademickim Radiem LUZ. W roku 2020 przygotowywała wokalnie studentów wrocławskiej filii AST do ról w spektaklach dyplomowych. O edukacji przemawiała m. in. na TEDxWroclaw, TEDxPolitechnikaWroclawska oraz na konferencji „Szkoła przyszłości” w Sejmie RP. Współprowadzi Biuro Mówców Spice, w którym przemawia i szkoli z wystąpień publicznych.

Odcinek 1. Tu napiąć, tam rozluźnić, czyli co ma palec u nogi do głosu

Z tego odcinka dowiesz się, jak postawa ciała wpływa na głos i co zrobić, żeby była prawidłowa. Nauczysz się rozluźniać ciało i zrozumiesz, jak napięcia przeszkadzają w mówieniu. Obalone zostaną też mity dotyczące prawidłowej postawy, czyli mit o ściąganiu łopatek i wciąganiu brzucha.

Odcinek 2. Pełną piersią, czyli oddech, podparcie i mit o przeponie

W tym odcinku nauczysz się prawidłowo i wydajnie oddychać i dowiesz się, czym jest tłocznia brzuszna oraz na czym polega podparcie głosu. Obalony zostanie także bardzo popularny mit, czyli mit o mówieniu z przepony.

ODCINEK 3. Rozgrzewka, czyli najważniejsza część treningu wokalnego

Odcinek ten przeprowadzi Cię przez kompletną rozgrzewkę wokalną – od rozciągania ciała, przez gimnastykę ust, policzków i języka, aż po przygotowanie fałdów głosowych do mówienia. Dowiesz się też, dlaczego przekonanie, że zawodowcy nie muszą się rozgrzewać, to mit.

ODCINEK 4. A co to to, kto to to, czyli jak pracować nad dykcją

Odcinek poświęcony będzie ćwiczeniom usprawniającym dykcję i regulującym tempo mowy. Nauczysz się też radzić sobie z trudnymi słowami. Dowiesz się również, dlaczego ćwiczenia dykcji z korkiem to potencjalnie szkodliwy mit – przynajmniej w przypadku osób początkujących.

ODCINEK 5. Prozodia mowy, czyli jak nie mówić monotonnie

Z tego odcinka dowiesz się, jak zintegrować mówienie z ciałem i ruchem. Nauczysz się też dostrzegać melodię języka i wydobywać sens wypowiedzi za pomocą jej rytmu i intonacji. Dowiesz się też, jak na scenie naturalnie MÓWIĆ a nie sztucznie WYGŁASZAĆ tekst. Zajmiemy się też mitem, że do śpiewania to trzeba się nadawać.

 

Organizatorem projektu jest
Fundacja Teatr Realistyczny.


X