Katarzyna Pastuszak: Ciało uważne

Zapraszamy na cykl wideo-warsztatów mistrzowskich autorstwa Katarzyny Pastuszak.

Ciało uważne – czyli 6 lekcji obecności to cykl krótkich filmów zawierających przykładowe praktyki pomagające pogłębić świadomość ciała, przestrzeni, czasu i energii oraz dają wgląd w podstawowe zasady budowania obecności.

Każdy z filmów koncentruje się na kilku wybranych aspektach pracy (z) ciałem, wprowadzając też podstawowe techniki improwizacji i kompozycji. Elementem spajającym wszystkie filmy i kluczowym w pracy aktora/tancerza jest uważność, umiejętność głębokiej obserwacji, a także kreatywnego wykorzystywania tego, co zastane. Z filmów może korzystać każdy, bez względu na poziom doświadczenia teatralnego, czy tanecznego.

 

A w praktyce?
Nieważne, czy masz 15 czy 55 lat. Jeśli chcesz się rozwijać i dostać narzędzia, by w zaciszu swojego pokoju popracować nad własnym ciałem – te warsztaty są dla Ciebie.

Startujemy 22 września o 18.00 – zapraszamy na spotkanie live na fanpage’u Teatru Realistycznego prowadzone przez twórczynię projektu – Katarzynę Pągowską.

Chcecie poznać Katarzynę i dowiedzieć się więcej o jego kursie? Dołączcie do nas! Będziecie mogli też zadawać w komentarzach swoje pytania.

Po spotkaniu filmiki będą dostępne bezpłatnie na Youtubie na kanale https://www.youtube.com/user/teatrrealistycznyJak ich użyć?

Nic prostszego! Masz kilkanaście wolnych minut i pokój do dyspozycji?
Krok 1: Wchodzisz na Youtube na kanał Teatru Realistycznego https://www.youtube.com/user/teatrrealistyczny
Krok 2: Odpalasz filmik na jakimkolwiek urządzeniu i podążasz za instrukcjami!
Krok 3: Odcinki możesz zatrzymywać w dowolnym momencie, powtarzać ćwiczenia i iść dalej, kiedy będziesz czuć się gotowy/-a.

Uwaga! Do tych ćwiczeń nie potrzeba grupy ani partnera, nie potrzeba też sali teatralnej ani specjalnego sprzętu. Wystarczy chwila czas i Twoje chęci!

Dlaczego nagraliśmy ten kurs?

Nagraliśmy ten kurs, żeby zaprosić Was do codziennej praktyki uważności i bycia w kontakcie ze sobą i ze światem wokół. Japoński choreograf i tancerz Hijikata Tatsumi, powiedział kiedyś, że paradoksalnie, dla człowieka jego własne ciało, to najodleglejsza rzecz we wszechświecie. Mam nadzieję, że narzędzia, którymi się z Wami podzieliłam i które przekazuję jako „pośrednik”, pomogą Wam zbliżyć się do swoich ciał i ich potencjału, a jednocześnie pozwolą Wam otworzyć pory na to, co wokół.

Dajcie się poruszyć!

Katarzyna Pastuszak

Performerka, reżyserka i dyrektor artystyczna Amareya Theatre&Guests (Gdańsk), wice-prezeska Fundacji Polka dot i prezeska Stowarzyszenia Amareya Art; badaczka teatru i tańca (adiunkt międzynarodowego centrum badawczego Centre for Environmental Research and Minorities Studies), wykładowca akademicki, autorka artykułów naukowych o tańcu i teatrze; w 2015 otrzymała prestiżowe stypendium MKIDN „Młoda Polska” na realizację projektu spektaklu „Kantor_Tropy”; w 2015 była także nominowana do prestiżowej nagrody „Splendor Gedanensis” za reżyserię spektaklu „Nomadka”, który prezentowany był m.in. na Grenlandii, w Japonii i Turcji. W 2014 opublikowała pracę doktorską pt. „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”. Od 2017 kontynuuje współpracę ze Stowarzyszeniem Kobiet Ajnu (Sapporo) i CEMiPoS prowadzonym przez prof. Hiroshiego Maruyamę (Sapporo), tworząc spektakle z udziałem kobiet Ajnu i działając na rzecz wspierania mniejszości etnicznych. W 2019 zainicjowała projekt „Niepodległa bez granic: Pol(s)ka w Japonii”, który uzyskał wsparcie finansowe Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu „Kulturalne pomosty” i realizowany będzie również w 2020 (https://independentinjapan.blogspot.com/p/blog-page.html). Regularnie prowadzi warsztaty teatralne pod hasłem „Amareya_LAB”, jest również autorką i realizatorką edukacyjnych projektów teatralnych dla młodzieży (w tym dla osób niepełnosprawnych, niewidomych i uzależnionych), które wielokrotnie uzyskały wsparcie finansowe Miasta Gdańsk. Warsztaty dla młodzieży prowadziła także w Sisimiut na Grenlandii, gdzie z lokalną młodzieżą stworzyła spektakl „Sisimiut Needs A Hero” (2015, Sisimiut Kulturhus).

ODCINEK 1. Ciało uważne

W tym odcinku zaproszę Cię do myślenia ciałem i poprzez ciało. Wprawdzie Samuel Beckett sugerował, żeby najpierw się ruszać, a potem myśleć, ja chciałabym, żebyśmy zintegrowali ciało-umysł, bo przecież nasze ciało myśli nawet, jeśli my nie jesteśmy tego w pełni świadomi, a myśli poruszają się często w kierunkach, których nie mieliśmy pojęcia.

Zaczniemy od zmapowania ciała i skontaktowania się z nim, potem uruchomimy je w przestrzeni, a następnie wejdziemy jeszcze głębiej w ciało i ruch.

ODCINEK 2. Krok uważności

W tym odcinku zaproszę Cię na niecodzienny spacer, czy raczej praktykę kroku, podczas której popracujemy nad uważnością i otwarciem na przestrzeń.

O co chodzi? Kto chodzi? Jak chodzi? Czy to ja chodzę, czy coś mnie chodzi? Czy to jest chodzenie, spacerowanie, a może już spacer performatywny? A może ktoś lub coś u-chodzi? I jaki to ma związek z praktyką teatralną?

Zostaw na chwilę codzienną miejską pasywność przyzwyczajoną do odbierania świata przez ekran smartfona i komputera, i zabierz udomowione myśli na spacer – to pierwszy krok.

ODCINEK 3. W kontakcie z podłogą

W tym odcinku zaproszę Cię do skontaktowania się z podłogą nie tylko stopami, ale całym ciałem, żeby osiągnąć swobodny przepływ (flow) ruchu, pogłębić koncentrację, poszerzyć percepcję, dotrzeć do zakamarków pamięci ciała i uruchomić nowe wzorce ruchowe.

Pamiętaj: „Podłoga – to twój najlepszy przyjaciel i najlepszy nauczyciel”.

ODCINEK 4. Ruch „pomiędzy”

W tym odcinku, na przykładzie prostego zadania przejścia od punktu A do punktu B, przyjrzymy się tematowi kierunku i energii działania ze świadomością wszystkich kierunków i płaszczyzn, w których to działanie się odbywa.

W mikro-choreografii, którą jest droga między dwoma punktami, liczy się to, co „pomiędzy” dwoma wyobrażonymi punktami/stanami/światami/etc.

ODCINEK 5. Partytura zaskoczenia

W tym odcinku zapraszam Cię do wejścia w prosty model improwizacji, która ma strukturę i konkretne instrukcje. Ta partytura (score) może być dekonstruowana i transformowana na wiele różnych sposobów. Ważne, żeby choć raz spełniła swoje zadanie – wytrąciła Cię z nawyków i wrzuciła w to, co nieoczekiwane i zaskakujące.

ODCINEK 6. Kradzenie ruchów

W tym odcinku proponuję Ci spotkanie w praktyce „kradzenia ruchów”. Wymaga ona czujności, otwartości na spotkanie, umiejętności patrzenia, przewrotności i kilku innych umiejętności, które wyłonią się w trakcie praktyki.

Organizatorem projektu jest
Fundacja Teatr Realistyczny.


X